Friday, April 20, 2012

UFO-Aktuellt

I ett riktigt ruskväder, snöblandat regn och blåst, cyklade jag i förmiddags ner till arkivet för att möta Mats Nilsson och hans flickvän Irene Perales som kom förbi på väg till Mantorp. De dök upp vid tolvtiden. I bilen fanns fem kartonger med nya numret av UFO-Aktuellt som Mats och Irene hjälpte till att bära in i tidskriftslagret. Passade också på att visa Irene biblioteket innan vi slog oss ner i arbetslokalen för en fika och lite småprat.

Mats Nilsson och Irene Perales

Eftersom det är fredag hade den ordinarie personalen gått hem tidigare. Endast Sven-Olov Svensson var på plats. Han har nu fått en egen dator på sitt skrivbord och kan därför lättare svara på mejl och kommunicera med låntagare och andra intresserade. Efter fikat åkte Mats och Irene vidare för att tillbringa helgen med Rickard, Lina och lilla Emma.

Sven-Olov Svensson

Själv cyklade jag hemåt för att bland annat läsa nya numret av UFO-Aktuellt. Det här var ett ovanligt välmatat nummer med flera intressanta ufofall. Den vackra illustrationen på framsidan står som vanligt Tobias Lindgren för. Hans konstnärliga ådra kommer väl till pass när gäller att levandegöra ufoobservationer. Vet inte hur många som läser Clas Svahns ledare men den här gången formulerade han i mitt tycke flera viktiga synpunkter. Jag fastnade för följande: "Att verka som ufolog är en enda lång fortbildning".


Appropå tidskrifter så undrar jag vad som kommer att hända med International UFO Reporter, Allen Hyneks gamla tidskrift utgiven av Center for UFO Studies. Kevin Randle rapporterar på sin blogg att marsnumret är det sista som kommer att tryckas som papperstidskrift. Och det är osäkert om fortsättning följer på nätet. För en tid sedan var man också tvungna att säga upp sin lokal av ekonomiska skäl. Så nu ligger samlingarna spridda hos olika styrelsemedlemmar. Vad blir nu kvar av verksamheten?


Slutligen måste jag ge ännu en eloge till Leif Åstrand som skannat samtliga svenska brev i den omfattande samling korrespondens vi har från gamla Parthenon. Leif har lagt allt material på en USB till mig och nu ska det bli spännande att söka i samlingen. Ett oersättligt material för svensk ufoforskning.