Wednesday, March 7, 2012

AFU-besök och ufologisk schism

Arkivet för UFO-forskning tar regelbundet emot besökare av olika kategorier, ufologer som letar material eller lånar böcker, studenter som söker information för avhandlingar, journalister, föreningar som bokar studiebesök, personer som söker Fas 3-platser med mera. I måndags anlände Niklas Svahn, son till Clas, för ett tvådagarsbesök i syfte att göra ett reportage om AFU. Niklas följer i sin fars fotspår och går journalistlinjen på Södertörns högskola. Han hade också med sig flera kassar med material till arkivet. Det blev en trevlig pratstund med Niklas som intervjuade mig om min del av AFU-arbetet. På tisdagen färdades han vidare till Skövde för att göra ytterligare reportage. Det är bara att önska Niklas lycka till i karriären.

Niklas Svahn

På tisdagskvällen var det dags för nästa besök. Bettina Sirén pluggar religionsvetenskap vid Linköpings universitet och har besökt AFU flera gånger för att söka artiklar om yoga ur gamla årgångar av Sökaren. Nu passade hon på att intervjua mig om Sökaren och Sven Magnusson. Resultatet skall bli en c-uppsats. Bettina blev mycket entusiastisk över AFUs stora samlingar och planerar att återkomma flera gånger. Hon förvånades över att ett så stort specialarkiv och bibliotek finns i Norrköping. Vi önskar förstås att flera akademiker upptäcker vilken guldgruva AFU är. Extra kul var att Bettina är värmlänning och född i Karlstad (Skoghall). Alltid ett plus i mina ögon :-)

Bettina Sirén

Jag har flera gånger skrivit om det kontroversiella italienska kontaktfallet som går under namnet Amicizia. Det involverade åtskilliga italienare under 1950- och 60-talet. Nu uppmärksammas det åter av flera ufologer och tolkningen har orsakat och kommer att orsaka en hel del schism framöver. Warren Aston, MUFON-representant från Australien har ägnat tre år åt fallet och menar att det är äkta. Timothy Good kommer att ta upp fallet i sin kommande bok och vad jag förstår är han av samma åsikt som Aston. Edoardo Russo från italienska CISU menar dock att fallet är ett enda stort bedrägeri vilket deras mycket noggranna undersökningar visat.

Jag har korresponderat med samtliga tre ufologer om fallet och kan bara konstatera att låsningen i åsikter är total. Timothy Good anser att Edoardo Russo är en skeptisk "debunker" ungefär som gamle Philip Klass medan Russo tycker att Good är naiv och godtrogen. Warren Aston har försökt få ut dokument om fallet från Russo men nekats. Jag har kritiserat Russo för att de vägrar släppa material från sina undersökningar. Även jag har bett att få något dokument som visar att fallet är en bluff men nekats. En mycket märklig inställning. Utredningar begravda i byrålådor för inte forskningen framåt.

Som ett alternativ har jag påpekat för Edoardo Russo att de själva borde skriva en bok om fallet eller åtminstone en artikel på engelska så det internationella ufologsamfundet kan bilda sig en uppfattning om denna komplicerade historia. Men några sådana planer finns inte. Det hela påminner lite om 1970-talets gamla fraktionsstrider mellan olika ufoorganisationer vilket också Warren Aston påpekat.

Personligen bryr jag mig inte så mycket om vem som har rätt vad gäller tolkningen av Amiciziafallet. Jag är helt enkelt bara intresserad av sanningen oavsett svaret. Det borde också vara den allmänna inställningen bland seriöst arbetande ufologer. Här har våra internationella kollegor något att lära av UFO-Sverige och AFU. Vi förespråkar öppenhet vad gäller data och den tredje vägens ufologi. Varken förnekande skepsis eller naiv tro utan dokumentation grundad på öppen men kritisk granskning.