Tuesday, December 27, 2011

Mellandagsjobb

Det eländiga stormandet de senaste dygnen gör det svårt att sova så dagen har varit tämligen seg. Då är det lämpligt att ägna sig åt fysiskt jobb som inte kräver alltför mycket tankearbete. Så i morse åkte jag ner till arkivet och fortsatte stuva om lådor i lagret med UFO-Aktuellt och Sökaren. Omflyttningen bland våra arkivlokaler gör att flera lådor som tidigare stod i D-arkivet nu får placeras i UA-lagret. Dessutom har vi fått en del donationer av gamla nummer som också måste sorteras in på respektive plats.


Trots att det är mellandagar så var både Sven-Olov Svensson och Leif Åstrand på plats i dag och vi kunde ta en gemensam fika med lite småprat. Leif hoppas att vi ska kunna hyra affärslokalen intill våra nya lokal. Den skulle bli en utmärkt avdelning för skanning och digitalisering. Passade också på att ta några foton av Sven-Olov på hans nya arbetsplats. Alla är överens om att det är ett verkligt lyft att ha lokalen i markplan.

Sven-Olov Svensson

På boksidan håller jag på att läsa Keep out av Nick Redfern. Recension kommer i nästa UFO-Aktuellt. Holländaren Gerard Aartsen har varit vänlig nog att skicka AFU ett gåvex av hans senaste verk Here to help: Ufos and the space brothers. Men jag har också köpt ett eget ex. Aartsen är medarbetare till den engelske teosofen Benjamin Creme. Jag träffade Benjamin Creme på Stjärnsunds kursgård i Dalarna 1987 och skrev en tämligen kritisk artikel om hans verksamhet.


Även om jag själv är intresserad av kopplingen mellan teosofin/esoteriken och vår tids kontaktfall så ställer jag mig ganska frågande inför Benjamin Creme och de budskap han framför. Den som läser teosofins ursprungliga skrifter t ex The Mahatma letters to A P Sinnett slås direkt av skillnaden i intellektuell nivå. Även om äktheten av Mahatma letters är omdiskuterad så skrevs breven uppenbart av högt utbildade och bildade personer.


För den som vill fördjupa sig i frågan om Mahatma letters och teosofin finns flera kommentarer att tillgå, både kritiska och mera "troende". Klassisk är väl redan The Mahatmas and their letters av Geoffrey Barborka (1973). Mycket omfattande, 580 sidor, är Reflections on an ageless wisdom av Joy Mills (2010). Ett lite annorlunda grepp på frågan är Masters and men. The human story in the Mahatma letters av Virginia Hanson. Hon kombinerar fakta och fiktion men är trots det mycket noga med källhänvisningar.



När det blir för mycket teosofisk visdom kopplar jag av med min favoritserie Hagbard. Min kära sambo Susanne hittade ett Hagbardalbum som jag fick i julklapp. Dik Browne som skriver och ritar Hagbard, är onekligen en livsfilosof med förmågan att blanda det vardagliga och sublima med en härlig humor.