Monday, May 2, 2011

Ufologi i Borås

Det blir med en viss känsla av nostalgi jag kommer att resa till UFO-Sveriges riksstämma i Borås i helgen. Åren 1977-78 gick jag på Bibliotekshögskolan i Borås. Min AFU-kompis Kjell Jonsson läste också till bibliotekarie på samma skola men kom in lite före mig. Vi fick i alla fall en termin tillsammans och bodde vägg i vägg i var sin studentlya. Våren 1977 jobbade Kjell hårt med sitt specialarbete som senare trycktes av AFU med titeln Svensk UFO-bibliografi 1946-75. Den första i sitt slag.

Kjell Jonsson i studentlyan i Borås 1977

Flera aktiva ufologer och ufoföreningar har verkat i Borås genom åren. Först ut på plan var Christer Larsson som bildade UFO-Borås 1972. Gruppen var aktiv några år i början på 1970-talet.

Borås Tidning 27jan 1972

Sedan mitten av 1980-talet har Leif Lissjanis varit UFO-Sveriges representant i Boråsområdet. Hans intresse startade genom egna ufoobservationer och sedan har utbildat sig till fältundersökare. Idag är Leif UFO-Sveriges lokala representant i Borås.

Borås Tidning 26 juli 1987

Nämnas bör också UFO-Sjuhärad som startades av Rickard Svensson 1994. Under de första åren var föreningen ansluten till UFO-Sverige men gick sina egna vägar 1997 och valde en mera nyandlig inriktning.

Göteborgs-Posten 9 okt 1995

Appropå nyandlig ufologi så har jag i helgen läst ut Shirley MacLaines senaste opus I`m over all that and other confessions. En fascinerande resa i filmstjärnans magiska värld där allt kan hända. Det är bekännelser på löpande band blandat med lite ufo och nyandlig filosofi. Recension kommer i nästa UFO-Aktuellt.