Wednesday, December 8, 2010

Ugglor och snuva

I min förra blogg skrev jag om ugglor och ufo och min lilla sidohobby att samla ugglor i trä, porslin med mera. När Clas Svahn igår besökte AFU hade han med sig en uppstoppad uggla som var en gåva från Carl-Anton Mattsson i Nyköping. Jag ringde förstås upp Carl-Anton och tackade så mycket men påpekade samtidigt att han läst min blogg dåligt för där står det tydligt att jag inte samlar på uppstoppade ugglor. Visserligen var det uppstoppade exemplaret jag fick mycket vackert men den får ändå vandra vidare, kanske till stadsbiblioteket.

Jag gillar helt enkelt inte uppstoppade djur som prydnader. Känner bara sorg eller vemod när jag ser dom. Ugglor och andra djur vill jag se levande. För tydlighetens skull får jag väl också påpeka att jag inte heller samlar på ugglor av glas eller märket Rosa Ljung. Så nu vet alla potentiella uggledonatorer läget.

Den här typen av ugglor gillar jag

Mellan örttedrickande, snörvlande och sömn har jag också orkat med lite ufojobb på hemmafronten. Strukturerat min egen samling med UFO-Sveriges styrelseprotokoll, svarat på mail från bland annat Timothy Good och Motala Musei- & Hembygdsförening - som ville ha ett föredrag om ufo i vår. Också försökt maila Jacquee Vallee men hans gamla mailadress fungerar inte så jag får försöka hitta en annan mailadress. De här dagarna har jag passat på att gå igenom mina kommentarer i hans två volymer Forbidden Science och hade några frågor. Om du inte läst hans dagböcker så gör det. Absolut "must reading" för ufologer.


Har också passat på att beställa lite nya böcker, bland annat Bulwer-Lyttons gamla ockulta undergroundklassiker The coming race, denna utgåva utökad med kommentarer och noter. En bok som påverkat många att spekulera om en underjordisk ras, eventuellt kopplad till ufo. Den som vill läsa mer i denna vildvuxna genre kan ge sig på t ex The lost world of Agharti  av Alec Maclellan.


Slutligen har jag också läst ut Mirage men av Mark Pilkington. Läsvärd men samtidigt lite tragisk. Amerikansk ufologi är nästan helt fokuserad på konspirationer, whistle-blowers och hemliga dokument från myndigheter. Vill underrättelseorganisationer i USA blanda bort korten för ufologer så har man verkligen lyckats. USA:s ufologer borde lyssna på slutorden i Vallees Forbidden science vol two:
"The real phenomena continues to manifest under our noses, and no special access to questionable government documents is required to pursue a serious study."