Tuesday, December 21, 2010

AFU-dagar

En vacker fullmåne hänger över hustaket medan jag skriver denna blogg. Ute ligger temperaturen runt 16 grader minus så det var lite tufft att cykla ner till arkivet i morse. Det var i alla fall plogat. I går fick jag ta apostlahästarna till AFU. Trots kylan är det full fart i arkivet som vanligt. Min pensionerade kollega från stadsbiblioteket, Ingrid Collberg, har fullt upp med katalogisering av alla nya böcker som strömmar in. Och det är ingen lätt uppgift att ge böckerna rätt signum i AFU:s klassifikationssystem med tanke på alla udda ämnen vi samlar.

Ingrid Collberg och Anders Liljegren konfererar om knepiga katalogiseringsproblem

Eftersom vi nyligen fick en stor sändning bokknubbar och bokstöd från Eurobib så har en del av min tid gått åt att placera signumetiketter i knubbarna, placera dom på rätt avdelning och snygga till på hyllorna. Dessutom har jag ägnat dagarna åt att sätta upp plastskydd för våra fönster i C- och E-lokalerna. Här fick jag god hjälp av Leif Åstrand som med fingerfärdighet och örnblick visade sig vara en mästare på att skilja skyddsplasten från den som skulle sättas upp.

Leif Åstrand fixade den besvärliga skyddsplasten

I veckan ringde Jan-Eric Erixon, numera hemmahörande i Finspång. Han var tidigare ordförande i UFO-Värmland och bosatt i Hagfors. UFO-Värmland var från början, 1991, medlemmar i UFO-Luftrumsbevakning men gick sedan med som lokalgrupp i UFO-Sverige 1992. Tyvärr upphörde föreningen år 2000.

Jan-Eric Erixon och Håkan Ekstrand 1993

Den 5-6 mars 1994 besökte jag UFO-Värmland och höll ett föredrag i stadshuset i Hagfors där föreningen också visade UFO-Sveriges utställning. Roligt att Jan-Eric Erixon tar kontakt igen och att han nu flyttat närmare Norrköping. Det inspirerade mig att ordna upp UFO-Värmlands föreningsarkivalier i en ny fräsch pärm som nu finns i D-arkivet. Den 6 januari kommer Jan-Eric på besök till AFU tillsammans med en arbetskamrat. Intresset för ufo finns kvar och det är bara att hoppas att han tar upp det aktiva engagemanget i UFO-Sverige igen. En gång ufolog - alltid ufolog.