Tuesday, November 23, 2010

Planering och parapsykologi

Det krävdes ett ganska stort mått av envishet för att i snöyran cykla ner till arkivet i kväll. Men jag trotsade kung Bore eftersom jag ville fortsätta arbetet med etiketter för vårt klassifikationssystem, Ufocode, i biblioteket. Det är ett alldeles utmärkt system som Anders Liljegren lade grunden till redan 1983 och som Anders sedan byggt ut. Nu går det alltså lättare att hitta böcker i biblioteket om man söker på ämne. Ännu är inte alla avdelningar klara eftersom vi behöver köpa mera bokknubbar.


Jag har också passat på att förbereda i biblioteket för de stora samlingar som är på ingång genom att flytta om i hyllorna så det finns växtplats för nya böcker. När vi om några veckor får ett tillskott på cirka 9.000 nya titlar kommer vår bibliotekarie Ingrid Collberg att få mycket att göra. Vi är glada över att ha så professionell personal som Ingrid. Hon var tidigare katalogchef på Norrköpings stadsbibliotek och efter sin pensionering hjälper hos oss att katalogisera böcker i AFU på fritiden.

Ingrid Collberg

I kväll pratade jag också en stund med Göran Brusewitz, ordförande i Sällskapet för parapsykologisk forskning. Clas Svahn och jag har funderat på att till nästa kurs för fältundersökare, som en programpunkt, ta upp paranormala fenomen och parapsykologi, ämnen som ofta har kopplingar till ufologin. Jag diskuterade frågan om föreläsare med Göran och vi skall återkomma för eventuell vidare planering.

Göran Brusewitz (då Ebbesson) på UFO-Sveriges riksstämma i Motala 1971

Göran är faktiskt gammal ufolog och var en tid med i min gamla förening Södertälje UFO-Center 1972-73. Före det hann han med att vara ordförande i både UFO-Vetlanda och UFO-Västerås. På UFO-Sveriges riksstämma i Nyköping 1993 höll han ett föredrag om parapsykologiska förklaringar till ufofenomen. Intresset för parapsykologi tog så småningom över helt och Göran Brusewitz är i dag en känd skribent inom ämnet med titlar som En ny världsbild växer fram: om parapsykologi och biomagnetism (1999). Ufologi och parapsykologi är ju, ur vetenskaplig synpunkt, kontroversiella gränsområden så ett utvidgat samarbete mellan UFO-Sverige och Sällskapet för parapsykologisk forskning vore intressant och säkert givande för båda parter.