Monday, November 1, 2010

Fin forteanasamling

I lördags var Anders Liljegren och jag hos Jan-Ove Sundberg i Motala för att hämta en samling forteana och kryptozoologi som vi köpt av Jan-Ove. Det blev sammanlagt sju stora kassar böcker, småtryck, foton, filmer, bandinspelningar med mera. En hel del sällsynt och unikt material om sjöodjur, Bigfoot och andra forteanska märkligheter som nu skall sorteras in i AFU:s samlingar.


Jan-Ove har av hälsoskäl övergivit planerna på ytterligare fältundersökningar av diverse sjöodjur även om han fortfarande benämner sig expeditionsledare i telefonkatalogen. Under många år gjorde han expeditioner under arbetsnamnet GUST - Global Underwater Search Team som man också kunde följa på en hemsida. Men nu när Jan-Ove (Texas) Sundberg sålt allt kryptozoologiskt material kommer han inte, enligt egen uppgift, att fortsätta hemsidan heller utan ägna sig åt roman- och artikelskrivande.


Kvällen har jag för övrigt ägnat åt flytta över en del föreningsmaterial från c- till d-arkivet. Börjar nu så smått få ordning på mastersamlingen av UFO-Sveriges planeringskonferenser. Med lite nostalgikänsla läste jag protokollet för den första planeringskonferensen den 26 augusti 1972. Den arrangerades av min gamla lokalförening UFO-Södertälje och hölls i UFO-Södertäljes dåvarande föreningslokal. Planeringskonferenser har sedan dess blivit tradition i UFO-Sverige.

Kent Y Johansson från dåvarande UFO-Västerås på planeringskonferensen i Södertälje 26 aug 1972

Har också kunnat lägga till en hel del artiklar jag skrev på 1980-talet på min hemsida. Detta tack vare min flitiga lady Susanne som fortlöpande hjälper mig att skriva ut gamla artiklar. Även om allt jag skrivit inte håller för tidens tand eller min kritiska blick så försöker jag lägga ut de artiklar som kan ha ett bestående värde.