Thursday, July 15, 2010

Arkivfynd

Ägnat hela dagen åt att sortera och ordna UFO-Sveriges material från alla riksstämmor. Låter kanske som ett torrt och tråkigt jobb en sommardag men dels är det skönt att slippa den olidliga hettan och dels tycker jag faktiskt att det är intressant. Vi har ju alla våra egenheter. Då och då gör jag också fynd i våra arkivpärmar. Hittar material som jag inte ens visste att vi hade.

Oväntat affischfynd i AFU:s arkivpärmar 

Ett sådant fynd gjorde jag igår. Hittade i en av pärmarna originalaffischen från riksstämman i Karlskoga 1984. En affisch som jag aldrig tidigare sett och inte ens visste att den fanns. Sådant piggar upp en gammal ufolog och arkivräv. Nu sitter den i en ram och pryder väggen bland andra affischer från riksstämmor med mera. Önskar bara att vi hade lite mer plats. Det skulle kunna bli en museiavdelning med bara UFO-Sverigehistoria.


När Clas besökte AFU i måndags hade han med sig en mycket vacker och unik gästbok från Enköpings UFO-förening. Misstänker att det är Arnold Idebring som utformat den vackra framsidan i trä. Gästboken finns nu att beskåda bland det övriga arkivmaterialet från Enköpings UFO-förening.


Innan jag gick hem från arkivet i dag intervjuade Anders Liljegren och jag en ung man som kanske kan komma att börja jobba ett par dagar i veckan till hösten. Det blir i så fall scanningsjobb. Anders och jag planerar att en dag nästa vecka bygga hyllor och göra i ordning c-lokalen som blir en ny arbetslokal och vårt nya centrum för digitalisering. Om våra planer håller blir det tre nya arbetsplatser. Det börjar nästan kännas som om vi är ett storföretag.