Thursday, April 22, 2010

AFU-besök

Efter jobbet kom Tobias Lindgren förbi med bilen och hjälpte mig köra ner två stolar till AFU. Nu kunde vi byta ut stolar i fikarummet och flytta dessa till vår gamla lokal där vi nu sätter upp nya hyllor och bord för att skapa ännu en arbetslokal.

Anders Berglund

Men vi ville också passa på att få en pratstund med Anders Berglund, nybliven fältundersökare som var på besök i AFU under tre dagar för att hitta intressanta rapporter att undersöka vidare. Anders, som är hemmahörande i Tällberg, Dalarna, gick fältundersökarkursen på Hållsta konferens i oktober förra året. Nu har han tagit till sig min uppmaning att följa upp gamla rapporter i sitt närområde, rapporter som finns arkiverade i AFU men ofta inte undersökts utan bara kortfattat presenterats i UFO-Aktuellt eller lokalpressen.

Jag visar Anders Berglund vilka intressanta fall som döljer sig i våra rapportpärmar

Anders Berglund har tagit in på vandrarhemmet Teotess som ligger bara några hundra meter från AFU. Han ägnar tre dagar åt att se vilka fall i hemtrakten som är intressanta nog att dokumentera vidare. Och det finns många närobservationer, särskilt i Dalarna, som inte har djupundersökts. Precis så vill jag att fältundersökare skall jobba: verkligen ta tag i gamla outredda fall. All heder åt Anders. Så skall ufologi bedrivas.

Tobias Lindgren berättade med inlevelse om fall han undersökt

Tobias och jag fick en trevlig pratstund med Anders Berglund och snart dök även Anders Liljegren upp så det blev mycket ufosnack runt fikabordet. Anders L. hade påpassligt köpt gott fikabröd till kaffet.

Fikapaus i AFU: Anders Berglund, Tobias Lindgren, Anders Liljegren

Jag hann även leta lite gamla pressklipp som måste omscannas till min bok om UFO-Sveriges historia och Anders L. passade på att sätta ihop kartonger för vår samling kassettband.

Anders Liljegren viker lådor för bandsamlingen