Friday, December 18, 2009

Ufobloggar och sajter

När jag aktivt började engagera mig i ufofrågan 1970 var det tämligen lätt att som nybörjare orientera sig, åtminstone i den svenska litteraturen. Förutom Parthenons nyandligt inriktade ufolitteratur fanns i stort sett bara två böcker av K. Gösta Rehn. UFO-Sverige var i sin linda och UFO-information var ännu så länge en enkel, stencilerad tidskrift. Likaså GICOFF-Information från den nystartade Göteborgs Informations Center för Oidentiferade flygande Föremål.


En del engelsk ufolitteratur köpte jag och min kollega i dåvarande UFO-Södertälje, Kjell Jonsson, genom besök hos Bertil Kuhleman som hade en postorderbokhandel, Edista, Kuhlemann & Co, i källaren i sitt hem i Enebyberg utanför Stockholm. För övrigt läste jag engelska Flying Saucer Review och danska UFO-nyt. Det var med andra ord ganska lätt att följa med i ämnet i början på 1970-talet.


Kjell Jonsson köper ufoböcker hos Bertil Kuhlemann 29 augusti 1971

Idag är situationen en helt annan - på gott och ont. Internet har totalt revolutionerat kommunikation och informationsspridning. Det finns tusentals sajter och bloggar för den som är intresserad av ufo. Mycket är naturligtvis av undermålig kvalitet. Och att för nybörjaren hitta signalen i bruset är inte lätt. Jag vill försöka ge några tips på bloggar och sajter som jag själv regelbundet följer. Urvalet är naturligtvis högst subjektivt utifrån min intresseinriktning.

Av svenska sajter följer jag förstås våra egna hemsidor för UFO-Sverige och AFU. Brukar också titta in på Parthenons förlag och bokhandel ibland. När det gäller bloggar är Clas Svahns egen blogg och hans DN-blogg Märkligheter ett måste. Nykomling bland ufobloggare är UFO-Sveriges sekreterare Mats Nilsson som också har en trevlig blogg jag gärna läser.

När det gäller våra nordiska grannländer tittar jag då och då in på både SUFOIs och UFO-Norges hemsida. Utanför Norden finns en uppsjö av mer eller mindre intressanta sidor. Jag brukar hålla lite koll på de stora amerikanska organisationerna The J. Allen Hynek Center for UFO Studies och MUFON. Ett mycket bra arkiv där man i fulltext kan läsa alla MUFON UFO Journal mellan 1967-2007 har byggts upp av sajten The Black Vault.

Många ufologer har egna sajter. Regelbundet tittar jag in hos Timothy Good, Richard Dolan och Jacques Vallee. En blogg som alltid är snabb med nyheter men har ett lite konstigt namn är UFO Mystic som skrivs av bland andra Nick Redfern och Greg Bishop. Nick Redfern har nyligen kommit ut med den spännande boken Contactees. A history of alien-human interaction. En blogg som också kan vara värd att titta in på skrivs av engelsmannen David Clarke.

För den som liksom jag är intresserad av humanoid- och kontaktfall så har Albert Rosales i USA gjort en användbar sammanställning av fall år för år. Om man förmår läsa med urskiljning så kan man också studera de mer fantastiska kontaktberättelserna på Stefan Johansson sajt om kontaktpersoner samt en norsk sajt som görs av Rune Överby.

John Rimmers Magoniablog är utmärkt när det gäller recensioner av nya ufoböcker. På Magoniasajten finns också mycket annat värdefullt att läsa. Inte minst artiklar från tidskriften Magonia. Och slutligen en enorm källa till ufolitteratur och artiklar på nätet. Nämligen sajten Scribd där du kan söka på ufo och få fram mängder med texter.
Trevlig julläsning ute i stugorna.