Sunday, September 20, 2009

Pressklipp och ufohistoria

Denna vackra helg har jag ägnat åt att försöka få ordning på vår fjärde arkivlokal, den vi kallar c-lokalen. Nåja, om sanningen ska fram har jag faktiskt hunnit sola lite också. Tack vare att ekonomin nu ser ut att ljusna för AFU så behåller vi vår fjärde lokal och i helgen har jag torkat av de ganska smutsiga väggarna och flyttat bord och diverse material. Anders och jag har med förenade krafter burit ut vår gamla kopieringsapparat som gått till återvinningen.

I morse vaknade jag tidigt och passade då på att ordna upp och flytta en del av de tiotusentals dubletter av pressklipp som ligger ordnade i kuvert efter publiceringsår. Med hjälp av vår lilla kärra lyckades jag flytta 16 kartonger pressklipp från d till c-lokalen där vi nu kommer att förvara alla dubletter av pressklipp och artiklar. D-lokalens inre rum behövs för den ständigt växande tidskriftssamlingen.


Det är fascinerande att bläddra i gamla pressklipp och se hur ufofenomenet och ufoföreningar presenterats i massmedia genom decennierna.

Jag har också hunnit med att sortera lite föreningsarkivalier i d-arkivet så nu är högarna något mindre. Dessutom har jag lagt några timmar på den nya upplagan av UFO-Sveriges historia och scannat lite gamla dekaler och bilder.