Sunday, August 30, 2009

Styrelsemöte och unika bilder

Igår var det dags för höstens första styrelsemöte i UFO-Sverige. Den här gången i trivsamma men något svala klubbstugan utanför Enköping. Jag passade på att dra på mig en rejäl förkylning så nu blir hostande och hackande några dagar. Annars var det trevligt att träffa gamla gänget igen och planera för kommande aktiviteter. Clas har sammanfattat de viktigaste besluten på sin blogg.

UFO-Sveriges alltid alerte ordförande Clas Svahn lyssnar till synpunkter från styrelsen innan besluten klubbas

En viktig nyhet som Clas och jag kunde förmedla var att det nu är klart med AFU:s första "anställda" genom vårt avtal med arbetsförmedlingen. Minst två personer, som är i det så kallade fas 3, kommer att börja på arkivet om cirka en vecka. Det innebär ett mycket värdefullt ekonomiskt tillskott till AFU i och med att vi får 225 kr/dag och anställd.


Gunnar Karlsson och Gudrun Andersson verkade trivas under styrelsemötet i Enköping

En annan glad nyhet var de unika originalnegativ från UFO-Sveriges riksstämma 1971 som jag i fredags fick från Willy Wegner i Danmark. Han deltog i riksstämman tillsammans med Per Jørgensen från Institut for Folkemindevidenskab vid Köpenhamns universitet, som också betalade resan. Enligt Willy spelades hela riksstämman in och bandet bör nu finnas bevarat i universitets arkiv. Kanske går det att få en digital kopia.


Riksstämman i Motala 1971. Leif Johansson från dåvarande Solna Astronomiska Förening demonstrerar föreningens ufodetektor

1971 års riksstämma var den första jag själv deltog i tillsammans med Kjell Jonsson, Anders Liljegren och Sven-Olov Svensson. Därför var det med nostalgiskt glädje jag hittade ett foto i Willys samling där vi unga ufologer finns med bland åhörarskaran.



Riksstämman i Motala 1971. Några rader bak i mitten sitter vi unga ufologer: Kjell Jonsson, jag, Anders Liljegren och med en stols mellanrum Sven-Olov Svensson