Monday, July 27, 2009

Ambres

Igår sände svt2 en repris på Anders Grönros dokumentär om mediet Sture Johansson som i trans kanaliserar den 3000-åriga egyptiska anden Ambres. Programmet sändes första gången den 25 november 2007 och gav upphov till en intensiv debatt i media. Det kommer även att sändas igen 30/7 och 1/8 om någon missade det igår. Efter programmet 2007 skrev jag en artikel om Sture och Ambres som finns i två versioner. Du hittar de olika versionerna här och här.

Jag har känt Sture Johansson sedan 1972 och förvånades över att dokumentären bara tog upp Sture som medium. Ingen journalist tycks ha grävt djupare och tittat på Stures hela bakgrund med ufoupplevelser med mera. Från 1973 och några år framåt var jag med i den meditationsgrupp i Stockholm som Sture och hans dåvarande hustru Turid startade. Där läste och diskuterade vi olika andliga läror bland annat teosofi. Det var också Sture och Turid som först tipsade mig om det märkliga Helgefallet som min nya bok handlar om.

1974 skrev Sture en bok om sin utomkroppsliga upplevelse


Många trevliga kvällar tillbringade vi i min lilla lya i Sundbyberg dit Sture och Turid ofta kom för att diskutera allt mellan himmel och jord, inte minst ufo. Jag fick ta del av deras många och märkliga ufoupplevelser under 1960-talet. Vi gjorde också utflykter till skogarna på Södertörn, framförallt ett område som heter Lissma, där vi under magiska kvällar tittade på stjärnor och hoppades något ufo skulle dyka upp. Minnen som jag bevarar med stor glädje.


Turid Johansson, ufologen Åke Franzén och Sture Johansson i min lägenhet i Sundbyberg där vi ofta träffades och diskuterade ufo och märkliga upplevelser. Foto taget 24 mars 1978