Sunday, June 14, 2009

Ny hemsida

Min första ufoartikel skrev jag 1972. Det har blivit åtskilliga sedan dess. Då och då får jag förfrågningar om äldre artiklar jag skrivit som inte går att finna på nätet. Många har tryckts i publikationer som idag är svåra att få ta på. De går förstås att hitta i AFU:s samlingar men alla bor inte i närheten av Norrköping. Tanken på en egen hemsida med ett artikelarkiv har funnits en tid och nu har jag skapat en hemsida där jag fortlöpande kommer att lägga in både äldre och nyare artiklar, recensioner, intervjuer och debattinlägg.


Artikelarkivet på hemsidan kommer inte att vara heltäckande. Däremot kommer allt som jag ur någon aspekt finner ha ett bestående värde att läggas in. I backspegeln finns det en hel del artiklar som jag idag knappast kan stå för. Men det är ganska naturligt när man ägnat sig åt ett så kontroversiellt ämne som ufo i fyrtio år. Jag hoppas dock att mitt urval skall vara till nytta och nöje för alla läsare.

Många gånger under åren har jag undrat hur mitt ufoengagemang skulle sett ut om jag inte som entusiastisk och lättledd tonåring träffat Sten Lindgren som första ufolog och därmed hamnade långt ut på den nyandliga kanten med ideer från Intergalaktiska Federationen med mera. Det var många gånger vi stod på bergen eller i skogen och väntade på venusianernas ankomst. Nu kom det inga venusianer men vi hade ganska trevligt ändå.

Januari 1971 då jag hade alla svaren på ufogåtan


Vad hade hänt om istället K. Gösta Rehn varit den första inspirationen? Det fanns en tid då jag ångrade att så inte var fallet. Men idag gör jag en annan bedömning. Tiden i den nyandliga ufomiljön gav mig en unik insiderupplevelse av av väsentlig del av ufologin. Visst trodde jag på sex omöjliga saker före frukost. Men det gav mig kunskap och förståelse för hur man tänker, känner och fungerar i en sådan miljö. Idag tror jag bara på EN omöjlig sak före frukost, så visst har det gått framåt...