Tuesday, March 24, 2009

Howard Menger avliden

Den amerikanske kontaktmannen Howard Menger avled i sitt hem den 25 februari 2009. Han var vid sidan av George Adamski den kanske mest kända av 1950-talets kontaktpersoner. Jag har alltid fascinerats av Mengers påstådda kontakter med rymdmänniskor mycket därför att han själv påstod att det delvis handlade om ett sociologiskt experiment av Pentagon. Sin historia berättade han till stora delar i den numera klassiska "From Outer Space to You" från 1959. En bok jag nostalgiskt återvänder till ibland. Där beskriver Menger sina hemliga möten med rymdmänniskor och resor i deras farkoster.


Något som gör Howard Menger extra intressant är att han med tiden började tvivla på att de personer som kontaktade honom verkligen var "rymdmänniskor". I min bok "UFO - i myt och verklighet" ägnar jag ett kapitel åt gåtan Howard Menger. Där sammanfattar jag en del av hans argument för att det istället kan röra sig om en hemlig jordbaserad grupp som ligger bakom. Till Timothy Good säger han följande: "It´s possible that they don´t want us to know that they live here on this planet, that they would probably throw us off the track by telling us, you know, Venus or Mars". (Alien Base, s. 192-193). Det här är en teori som jag vidareutvecklar i min kommande bok "Främlingar på vår jord. Ufokontakter i Sverige".

1985 skrev jag till Howard Menger och ställde bland annat följande fråga:
"Some ufologists claim you were only involved in a Pentagon psychological experiment and there were no "spacepeople" involved. What is your answer?"

Jag fick följande svar från Menger (1985-04-27):
"There was a "psychological experiment" involved. Several agencies of the U.S. Goverment were involved, also Interpol. There were "space people" (whom I called the visitors) involved, for the good of the people of earth."


1991 publicerade Howard Menger tillsammans med sin fru Connie boken "The High Bridge Incident. The Story Behind the Story". Men den ökade snarare på antalet frågetecken även om Menger här berättar mera ingående om samarbetet med militären, FBI med flera myndigheter. När nu Howard Menger gått ur tiden får vi vänta på att någon ufolog eller grävande journalist kommer med den definitiva biografin.



För den som vill läsa mer kan jag rekommendera paret Mengers egen hemsida samt en minnesartikel av Greg Bishop. Slutligen kan jag inte låta bli att känna ett visst vemod över att en av de sista stora kontaktpersonerna från 1950-talet nu är borta. Kanske kommer därmed gåtan Howard Menger att förbli en gåta.